I denne tid diskuterer vi alle de mange historier om krænkelser, som især kvinder har oplevet og oplever på deres arbejdsplads. Leder efter leder må gå til bekendelse og indrømme, at der har været en dårlig kultur på arbejdspladsen, som gav plads til, at for eksempel ledere kunne krænke unge medarbejdere.
Krænkelserne er et tydeligt eksempel på, hvad dårlig kultur i en virksomhed kan være, men der kan være mange andre former for dårlig eller forkert kultur. Det kan komme til at fylde meget for lederen, der må bruge mange kræfter i virksomheden på at løse disse kulturproblemer. I den situation er det skønt, at man kan bruge Ret Nemt og på den måde få lettet hverdagslivet, når råvarerne til aftensmaden bliver bragt lige til døre. Så kan man som leder bruge mere energi på jobbet.
Lederen må går forrest
En skæv kultur i virksomheden kan handle om mange ting og ikke bare om seksuelle krænkelser og en dårlig måde at omgås hinanden på medarbejder og medarbejder imellem.
Kulturproblemer kan for eksempel også handle om, at medarbejderne ganske enkelt ikke performer, som de skal – at det på en eller anden måde er blevet legitimt ikke rigtigt at trække igennem, men springe over, hvor gærdet er lavest. Eksempler på det er de historier fra plejehjem m.v., som kommer frem, hvor medarbejdere ikke behandler de ældre etisk forsvarligt. Forklaringen er som oftest, at det er et ledelsesproblem – også her må lederen gå forrest og lægge linjen for, hvordan tingene skal foregå.
Andre steder har det udviklet sig til at være ok, at man fusker lidt efter arbejdstid, ‘låner’ kontorartikler med hjem og lignende – og det kan være svært for en leder at ændre en sådan kultur, men det er en vigtig opgave som leder at gøre det. Her må lederen vise handlekraft og gå foran.