Mange ledere møder i hverdagen nogle udfordringer, som de måske ikke havde regnet med, at de skulle bruge tid på, men som kan vise sig at komme til at fylde rigtig meget i det daglige arbejde som leder. Mange, som har fået lederjobs, har fået dem, fordi de er rigtig gode til deres fag – men ledelse handler om meget mere: Menneskelige relationer, evnen til at håndtere konflikter, styrkelse af energien i organisationen og om at forfølge virksomhedens overordnede strategiske mål gennem alle de opgaver, som skal løses i lederens egen, afgrænsede afdeling.
Har du de rigtige folk?
Den vigtigste udfordring, som man som leder mødes med, er nok den at overveje, om man har de rigtige medarbejdere i sin afdeling. Og, hvis man ikke har det, hvordan får man det så?
Det er en stor opgave at få sammensat det rigtige team. Og oftest starter man som leder ikke med en blank tavle, men rykker ind i sit lederjob og overtager en allerede eksisterende organisation. Hvad gør man så, hvis der er medarbejdere, der ikke fungerer i deres job? Ja, nogle gange kan man skifte dem ud eller få dem over i et andet job i virksomheden, men andre gange må man beholde vedkommende og så bruge sine lederevner til at udvikle medarbejderen.
I den danske arbejdskultur er det både accepteret og relativt nemt at afskedige en medarbejder. I andre kulturer er det betydeligt vanskeligere, og der er for eksempel i Tyskland mange eksempler på, at folk, der ikke duede til deres job, under en ny leder er blevet parkeret i et hjørne af afdelingen og reelt ikke har haft nogle arbejdsopgaver. Det er ikke en hensigtsmæssig situation – både leder og medarbejder oplever en tydelig, manglende succes.
Som leder er den vigtigste udfordring at få sat det rigtige hold, og det er vigtigt som leder ikke at acceptere, at der er fejlplacerede folk i ens afdeling.